Geografia i geopolityka Wspólnego Księstwa


  • Mistrz Gry

    Podział Wspólnego Księstwa

    Wspólne Księstwo, dawniej zwane Dziewięcioma Księstwami, to mały kraj odcięty od reszty świata z zachodniej strony pradawnym lasem, Wieczną Puszczą, ciągnącym się na dziesiątki mil w głąb kontynenty i przesycony potężną magią sprawiającą, że pas lasu jest właściwie nie do pokonania, a z wschodniej morzem zamieszkanym przez wiele potworów zatapiających statki. Ze względu na swoją izolację cywilizacja tej krainy jest unikalna i nie do odtworzenia w innym środowisku. Właściwie jedyne wojny, jakie mogą wybuchnąć, to wojny domowe, a te nie zdarzyły się od ponad 200 lat, od panowania Popiela Spaliciela. Kraj podzielony jest na dziewięć księstw: Złotopola 2, Przyrzecze 4, Smutnolas 7, Podgórze 3, Zarzecze 9, Pobrzeże 5, Dębomoc 6, Burzoróg 8 i Pierwoziemie 1. Każde z księstw ma własnego księcia, który rządzi całą swoją dziedziną zgodnie z prawem ustanawianym przez Wielkie Sejmy, zebranie wszystkich książąt odbywające się raz na dwa lata w przesilenie wiosenne. Przestrzegania tych praw egzekwuje Wielki Książe. Ma on władzę nad całym państwem i jest dożywotnio wybierany przez Wielki Sejm spośród obradujących. W związku z tym stolicą Wspólnego Księstwa jest stolica księstwa z którego pochodzi obecny Wielki Książe.
    text alternatywny
    W pierwszych latach po Zjednoczeniu podział księstw na mniejsze jednostki administracyjne był bardzo różny. Dopiero w 368 roku po Zjednoczeniu Wielki Książe Witomysł Stalowy stworzył aktualny podział na prowincje zarządzane przez kasztelanów. Jednym z najważniejszych wymogów wytyczania prowincji był bardzo prosty - by z dowolnego kasztelu do każdego sąsiedniego kasztelu można było dotrzeć w jeden dzień marszu. Z tego powodu wiele kaszteli i kasztelanii to jedynie nieco większe, ufortyfikowane wierze pośród dopiero oswajanej przez osadników dziczy. Dalej w trakcie realizacji dopiero jest również projekt stworzenia sieci dróg z prawdziwego zdarzenia łączących wszystkie kasztele.
    Jedynymi prowincjami zupełnie niezamieszkałymi i pozbawionymi kaszteli są te zajmowane przez Górę, jednak ich kasztelanami według wierzeń Księstwa są sami Bogowie, nie można więc oczekiwać że będą się oni chcieli dostosować do rozkazów książąt, o czym dosadnie przekonał się nawpół legendarny książe Bartłomiej Zagubiony.

    Ukształtowanie terenu

    Większość Księstwa zajmują tereny częściowo zalesione (jasnozielony), przechodzące na zachodzie w gęste puszcze i lasy (ciemnozielone), a na wschodzie w stepy i łąki ciągnące się aż do Morza (żółte). Nieliczne bagniska (brązowy), kamienne pustynie (granatowy) i wyżyny (pomarańczowy) przechodzące w góry (czerwony) mocno wyróżniają się z ogólnego wyglądu kraju.

    text alternatywny


  • Mistrz Gry

    1. Pierwoziem

    Pierwoziemie to najbardziej zaludnione ze wszystkich księstw. Nic dziwnego, ostatecznie to właśnie te tereny uważa się za najwcześniej zamieszkane przez Słomian ze wszystkich dziewięciu księstw. Z tego powodu to właśnie na tych terenach można znaleźć najstarsze i najpotężniejsze budynki - potężne zamki, świątynie i miasta o murach wybudowanych z kamienia. Powodem do tak wysoko rozwiniętego budownictwa może być również fakt, że właśnie tu położonych jest najwięcej kamieniołomów i kopalni. Dzięki temu znacznie więcej budynków, nawet średnio zamożnych osób, wykonano z kamienia, a kowale i płatnerze pierwoziemscy słyną ze swego kunsztu. Nie ma tu wielu pól uprawnych, gdyż ziemie z czasem wyjałowiały, jednak hoduje się tu wiele zwierząt, ponieważ tereny te zostały właściwie całkowicie oczyszczone z potworów, nie licząc paru prowincji nad rzeką. Stolicą Pierwoziemia jest Kamienna Korona, potężne miasto szczycące się tym, że w obrębie jego murów nie ma ani jednego drewnianego budynku. Poza tym istotnymi osadami są jeszcze Długi Port, największy port na południe od Góry, Marmurowy Bastion, Bliznorogi, Pierwsza Brzezina, Mała Brzezina, Szczytniki i Kośćce.

    2. Złotopola

    Kiedy pola Pierwoziemia zaczęły jałowieć zaczęto tworzyć kolonie na południu, nazywając te ziemie po Polami. Początkowo tamtejsza szlachta należała do najbiedniejszych ze słomiańskich panów, a koloniami pogardzano jako terenami drugiej kategorii. W niedługim odstępie czasu jednak okazało się że na tych terenach produkowane jest więcej żywności niż na pozostałych ziemiach razem wziętych, a tutejsi książęta stają się najbogatszymi i najbardziej wpływowymi. Nie zmieniło się to znacznie do dzisiejszego dnia - mimo że podział na kolonie już dawno stracił jakiekolwiek znaczenie, to jednak ciemne, żyzne ziemie Złotopól dalej rodzą najwięcej zboża w całym Księstwie. Tereny te uważane są za najbogatsze w znanym świecie. Są też najbardziej wpływowe, gdyż właśnie stąd pochodzi najwięcej Wielkich Książąt, łącznie z panującym aktualnie Sławomiłem VI i jego ojcem, również piastującym ten urząd Mysłomiłem I Cichym. Stolicą tego księstwa jest Złota Korona, największe miasto Wspólnego Księstwa, liczące sobie ponad 60 tysięcy mieszkańców. Inne ważne osady na tych ziemiach to Młyńce, Żytnówka, Brzezina Kolonia, Czarnogród, Cichce, Peruński Pług i Bocianka.

    3. Podgórze

    Podgórze to najmniejsze ze wszystkich Księstw, zarówno pod względem powierzchni jak i znaczenia politycznego - żaden z jego książąt nigdy nie został wybrany na Wielkiego Księcia. Jest również najmniej zamieszkałe, choć Przyrzecze ma mieszkańców bardziej rozproszonych, więc jego ziemie wydają się dziksze. Właściwie nic nie wyróżniało by tego Księstwa i zostałoby ono podzielone między sąsiadów, gdyby nie fakt istnienia Góry. Góra, największa góra Księstw, jest bowiem domem i miejscem obrad Czterowida, sejmu bogów. Z tego powodu tereny te od zawsze otaczane były czcią, ale też ignorowano jako miejsce ni dla śmiertelników. Większość czasu tereny te są bez większego znaczenia a żyjący na nich ludzie zazwyczaj są drobnymi rolnikami lub łowczymi. Zmienia się to jedynie poczas najważniejszych świąt, cztery razy do roku, gdy stają się centrum turystyki sakralnej, lub podczas wydarzenia niezwykle rzadkiego - połączenia Czterowida, podczas którego organizowany jest olbrzymi festyn, na który zjeżdża się gawiedź z każdego księstwa, zdaża się to bowiem zwykle jedynie raz w pokoleniu. Poza stolicą księstwa, skromnym miasteczkiem Czterogrodem, jedynym wartym uwagi osiedlem ludzkim jest wioska Pionki, najbliżej Góry położona osada ludzka, w której tradycyjnie odbywa się festyn

    4. Przyrzecze

    Rzeka, zwana Starą Złośnicą, odgradza Księstwo od Wiecznej Puszczy, potężnego, groźnego i łapczywego lasu, nie pozwalając mu zbliżyć się bardziej do ziem Słomian. Nie jest jednak przez nich kochana - żeby odeprzeć coś tak silnego i pradawnego jak Puszcza trzeba być równie groźnym i niebezpiecznym co ona. Złośnica ma niezwykle silny nurt, rozbijający łodzie o zdradliwe skały, a mieszkające w niej istoty lubią czasem wyłazić by zakosztować ludzkiej krwi. Z tego powodu ludzie mieszkający w Przyrzeczu, Księstwie rozciągającym się na brzegu tej rzeki, uważa się zazwyczaj za niezwykle odważnych… lub nieuczciwych, bo jedynie ktoś kto musi wieść żywot zbiega postanowił by zamieszkać w takim miejscu. Tereny te zamieszkane są bardzo rzadko a wszystkie osady właściwie , nawet najmniejsze, otaczają ścisłym kręgiem dobrze ufortyfikowane kasztele. Z Przyrzecza do innych Księstw trafia wiele dziczyzny, skór i drewna, spławianych przez dzielnych flisaków po Złośnicy aż do Pierwoziemia. Większość terenów porastają lasy, a uprawne pola to prawdziwa rzadkość. Największym bogactwem tego księstwa są luksusowe zioła i przyprawy, które rosną jedynie tu, jednak niewielu odważa się przybyć po nie do tej dzikiej i wymagającej krainy. Jedyną dużą i znaczącą osadą na tych terenach jest Sosnowy Gród, stolica księstwa, niezwykłe miejsce, w którym wiele budynków zbudowano na olbrzymich drzewach iglastych rosnących jedynie tu ze wszystkich miejsc świata.

    5. Pobrzeże

    Pobrzeże od zawsze uważane jest za “to drugie” księstwo, za cokolwiek by się nie brało. Drugie najgęściej zaludnione, drugie pod względem ilości produkowanej żywności i działających kamieniołomów, wreszcie drugie po Złotopolach księstwo najczęściej wydające z siebie Wielkich Książąt. Nawet z tytułem największych portów musi ustąpić Pierwoziemiu i Burzorogowi, mimo że położone jest w całości przy brzegu morza. Mieszkańcy tutejsi nie są jednak tym rozczarowani, gdyż dalej warunki życia tu są bardzo dobre. Zarówno kamieniarze, jak i rybacy zarabiają przyzwoite sumy, a wyroby jubilerów z tych rejonów są bardzo cenione ze względu na wykorzystywanie rzadkiego morskiego kruszca - bursztynu, mającego dodatkowo wiele zastosowań w magii i alchemii. Stolicą księstwa jest Bursztynowy Diadem, będący w rzeczywistości połączeniem kilku mniejszych miast portowych położonych blisko siebie i zlewających się w jedno - Piasków, Mewiego Gniazda, Klejnotu Mórz, Białej Latarni i Morświniego Doku, razem mających prawie 70 tysięcy mieszkańców. Poza nimi ważne osady to Rybidoły, Podwydmiki i Muszelkowa Kaplica.

    6. Dębomoc

    Większość budowli i mebli w Księstwie dalej jest zrobiona z drewna. Najwięcej zaś drewna zdobywane jest właśnie w Dębomocy, słynącej z oswojonych właściwie przez człowieka lasów. Mimo tego oswojenia, nie ma tu bowiem tak wiele jak w innych miejscach potworów, teren ten dalej jest dziki i mało zaludniony- właściwie nie występują tu miasta, a wszystkie osady do małe drewniane grody, niekiedy jedynie otoczone wąskim pasem pól. Dębomocanie żyją głównie z wyrębu lasów oraz polowania, niewiele zmieniając swoje obyczaje od wielu setek lat. Z tego powodu w innych księstwach mają oni metkę ludzi tępych i nudnych, najczęściej o nich opowiadane są różnego rodzaju dowcipy. Nie ma tu wielu poważnych osad, nawet stolica księstwa, Dębowy Dwór jest jedynie niewielką, prowincjonalną mieściną.

    7. Smutnolas

    Tam, gdzie Stara Złośnica nie broni dostępu do skrawka lądu na którym żyją Słomianie przed Wieczną Puszczą, na granicy z tym mrocznym terenem stoją jedynie Głazy, potężne, magiczne kamienie rozstawione o godzinę drogi piechotą od siebie i chroniące Księstwo przed mrokiem Puszczy. Nie wiadomo, jak długo tam stoją ani kto je stworzył, wiadomo jednak, że Puszcza za wszelką cenę próbuje ją zniszczyć. Raz już udało się jej siłom znaleźć wyłom i wlać na ziemie, na których teraz leży Smutny Las - odcięty od Puszczy, jednak również magiczny i niebezpieczny. Jego tereny zamieszkuje wiele niebezpiecznych bestii i potworów. Z tego powodu tereny te uważane są za dzikie i nieprzyjazne ludziom - a jednak duża część lasu jest zamieszkana. Dawno temu bowiem z innych księstw wysyłano tu bowiem wojowników, by wyplenić tutejsze potwory atakujące okoliczne prowincje, a oni, wiedzeni jakimś urokiem czy po prostu ukrytym pięknem tego miejsca, z czasem decydowali się zostać tu na zawsze, często zakładając rodziny. I tak, po setkach lat, Smutny Las, choć dalej dziki, stał się pełnoprawnym, zaludnionym księstwem. Nie jest to miejsce dla słabych, a właściwie każdy kto tu mieszka potrafi walczyć, stąd pochodzą najlepsi wojowie i najemnicy, ale również poszukiwacze przygód, jacy żyli w Księstwie. Jego stolicą jest potężna forteca, Strażnica Łez, a inne znaczące osady to Rykowisko, Rogacze, Błędów i Srebrny Grot.

    Burzoróg

    To księstwo, mimo braku żyznych ziem i ciągłego targania sztormami i burzami, ciągnącymi od morza, jest najbogatszą ze wszystkich krain po tej stronie Puszczy. Jak to możliwe? Wszystko to jest zasługą Skocznej Panny, w której delcie znajduje się Burzoróg. Rzeka ta ma spokojniejszy i mniej zdradliwy nurt niż Złośnica, dzięki czemu chętniej wykorzystuje się ją do spławiania towarów ze Smutnego Lasu, Zarzecza, Dębomocy a nawet z Przyrzecza. Wszystkie te towary trafiają właśnie do kupców w Burzorogu, którzy następnie transportują je lądem lub morzem. Dodatkowo stocznie Burzorogu produkują najlepsze okręty, zaś jego porty to jedyne miejsce, do którego czasem przybijają okręty z innych, zamorskich krajów. Przez to wszystko księstwo jest znacznie bardziej światowe i bogate niż reszta kraju. Największym miastem jest stolica, Książęcy Port, największy port kraju, ulokowany w samym ujściu Panny. Inne istotne osady to Krabowa Plaża, Mały Port, Słony Port, Złotobijce, Sztormobije, Pokiwtki, Śnieżny Fort i Srebrny Port.

    Zarzecze

    Dawniej kraina ta była znacznie większa i zajmowała cały teren na północ od Skocznej Panny, drugiej co do wielkości rzeki Księstwa, i stanowiła swego rodzaju miejsce wygnania dla wszystkich wyrzutków społeczeństwa. Z czasem jednak bogacący się Burzoróg i zbrojący się Smutny Las skurczyli to niewielkie księstwo do aktualnych rozmiarów. Co wyróżnia Zarzecze, że utrzymuje się jednak jako oddzielna kraina? Magia. W różnych okresach historycznych magia bywała bardziej lub mniej tępiona. Wielu magów, czarownic i innych wyrzutków musieli zbiegać właśnie do Zarzecza, przez co jest to aktualnie najbardziej umagiczniona kraina, szczycąca się wytwarzaniem mikstur, magicznych artefaktów i szkoleniem osób z darem do magii. Jej stolica, Grzmigród, jest w rzeczywistości miastem akademickim zbudowanym wokół Szkoły Czterech Wież, największej uczelni w kraju. Poza nim ważniejsze osady to Wiedźmi Chichot, Młody Ruczaj, Wilkowyjce, Biała Ampułka, Mnogoryty i Runhelm.


Log in to reply