Poradnik początkującego przetrwańca
-
Tutaj będą pojawiać się informacje o mutantach, oznaczeniach, frakcjach, i tym podobnych rzeczach dla waszej wygody gry. Postaram się też tutaj wrzucić podstawowe wskazówki co do wątków w Aftermath i jak one będą działać.
-
T TheCrusade_er zablokował ten temat dnia
-
T TheCrusade_er przypiął ten temat dnia
-
Ważne wskazówki dla graczy
Szczerze, nie wiem jak odbywa się to na innych PBFach postapo, ale zamierzam trzymać was w napięciu. Poza opatrywaniem ran, które magicznie nie znikną z waszej postaci, musicie zajmować się takimi rzeczami jak głód, pragnienie, stan psychiczny, wypoczęcie, oraz reputacja. Większość z nich jest oczywista, zależnie od tego do jakich opatrunków macie dostęp, jakie jedzenie spożywacie, jakiej jakości wody pijecie, i na czym śpicie wasza postać będzie odczuwała różne skutki uboczne. Reputacja różni się trochę od pozostałych mechanik, bo wieści o waszych czynach, dobrych i złych, oczywiście nie rozprzestrzenią się z Berlina do Moskwy, a martwi ludzie nie opowiadają historii. Dobre zarządzanie swoim ekwipunkiem też jest ważne. O ile nie będę żądał od was psychotycznego dbania o każdy szczegół (Głównie dlatego, że mi nie chce się liczyć każdego grama aby wiedzieć czy wasza postać jest przeciążona), o tyle nadal mam nadzieję na zwracanie uwagi na takie rzeczy jak:
- Zbieranie możliwie przydatnych “śmieci”. Jeśli chcecie ugotować coś w puszce lub nabrać benzyny do butelki, lepiej żebyście ją mieli.
- Organizację magazynków w ekwipunku. Jeśli zdecydujecie się na posiadanie broni palnej, (Co zalecam) będziecie mieli ograniczoną liczbę magazynków. Amunicji macie ile dacie radę nabrać, ale nie liczcie na to że w ostrej walce dam wam wystrzelać 200 naboi pod rząd
- Rozważcie fakt, że nawet jeśli zdobędziecie samochód, drogi mogą być zatkane. Musicie również bardzo pilnować poziomu paliwa. O ile nie będę siedział godzinami obliczając waszego dystansu, będę to szacować.
- Możecie zacząć z czymkolwiek chcecie, w granicach rozsądku. Jednak lepszy sprzęt na start oznacza trudniejsze spotkania na start.
- Śmierć będzie bezlitosna. Mogę darować wam jedną albo dwie głupie akcje, ale nie będę jako GM rzucał się żeby uratować waszą postać.
- Wasze wątki jawnie wpłyną na świat. To z czym zaczynamy nie jest tym, z czym będziemy grać w przyszłości. Najbardziej rozszerzy się oczywiście Bestiariusz i lista frakcji.
- Najważniejsza dla mnie jest przede wszystkim dobra zabawa. Trzymajmy się pozytywnych interakcji poza kontekstem. Rozumiem że jestem człowiekiem i będę się mylić, dlatego sugestie popraw zawsze są bardzo mile widziane. Po prostu róbcie to w kulturalny sposób.
Na chwilę obecną to tyle z mojej strony. Miłej zabawy w Aftermath!
-
Ważne oznaczenia
Pojedynczy znak “X” - Pojedynczy X jest uniwersalnym i najczęstszym znakiem jakie można napotkać na pustkowiach. Został on przyjęty przez frakcje i niezależnych podróżników jako sposób oznaczania budynków z których wyniesiono wszystko co miało jakąś wartość. Zazwyczaj nadal jednak stanowią one dobre miejsce do spędzenia nocy, albo nawet ustanowienia nowej kryjówki.
Znak “X” otoczony kołem - Znak podobny do uniwersalnego “X”, jednak warto zapamiętać różnicę. Jeśli “X” jest wpisany w koło, oznacza to budynek który nie ma stabilnej struktury. Taki budynek może zapaść się w każdej chwili, ale niekoniecznie jest pusty. Czasami ryzykowanie może się opłacić, ale zazwyczaj lepiej zostawić te budynki w spokoju.
Przekreślone koło z wapienia (“Ø”) - Niebezpieczeństwo. Zazwyczaj pojawia się to na budynkach które zawierają niebezpieczne substancje lub anomalie, na znakach niedaleko znanych skupisk mutantów, a nawet aby oznaczyć miejsca z wysoką radiacją lub skupieniem bandytów. Pewne jest jednak jedno - Jeśli widzisz ten znak, obróć się na pięcie i leć w drugą stronę.
Domek - Zbliżasz się do osady. Nieważne czy to część większej frakcji, czy niezależna osada, najpewniej nie ma tutaj bandytów i panują tutaj pewne zasady. Schowaj broń, i przygotuj się do napotkania jednej z niewielu grup ludzi którzy nie chcą napełnić cię ołowiem.
Wieża - Zazwyczaj znajduje się ona na strażnicach większych osad i frakcji. Jeśli zaczniesz wymachiwać tutaj bronią, najpewniej dostaniesz kulką bez pytania. Najlepiej opuść ten teren jeśli nie masz biznesu z wojskowymi.
Zamek - Oznacza on dobrze ufortyfikowane tereny większych frakcji. Najczęściej jest to strefa wojskowa albo większe miasto. Broń tutaj powinna zostać w kaburach, a ręce przy sobie. Każde wykroczenie może skończyć się natychmiastowym sądem ulicznym i śmiercią.
Czaszka - Ulubiony znak bandytów. Używany w nieskończonej liczbie kombinacji, ale jedno jest pewne - Żadna szanująca się, pokojowa osada nie będzie oznaczać się czaszką. Tutaj nie panują prawa, a jeśli bandyci nie wiedzą o tobie, najpewniej za niedługo znajdziesz się w środku bójki. Przygotuj broń i zmysły, każdy krzak jest twoim wrogiem.
-
Wskazówki odnośnie tworzenia Karty Postaci
Jeśli nie jesteście pewni jak stworzyć dobrą (w moich oczach) kartę postaci, tutaj przybliżę wam jak najlepiej zabrać się za każdy punkt.
Imię, Nazwisko
Wybranie dobrego imienia dla swojej postaci może być najtrudniejszą częścią karty. Dlatego radzę odłożyć oba punkty na moment gdy będziecie pewni narodowości postaci, po czym skorzystanie z generatora losowych imion. Wymuszanie własnych często może skrzywdzić obraz postaci, z racji na to że będą wyglądać głupio/nietypowo.Pseudonim
To zalecam zostawić w spokoju aż do momentu gdy skończycie całe KP. Wtedy dopiero pomyślcie, jakie słowo dobrze podsumuje waszą postać. Ewentualnie, jeśli chcecie to wypełnić ale nie macie żadnego pomysłu, pobawcie się ze skrótami na podstawie imienia/nazwiska. Jeśli i to nie działa, po prostu wpiszcie “Brak”. Wasza postać jakiegoś się i tak dorobi na pustkowiach.Wiek
Radzę tutaj pamiętać o chronologii PBFa. Jeśli w roku 2020 wybuchła wojna, a teraz mamy 2035, fizycznie niemożliwe jest dziecko urodzone podczas lub tuż przed apokalipsą. Jeśli chcecie aby postać dorastała w trakcie apokalipsy, przedział wiekowy 18-22 lat jest dla was. W wieku 22-31 postać byłaby zdolna walczyć sama o siebie w trakcie apokalipsy, ale niemożliwa byłaby służba wojskowa przed wojną. Postacie w wieku 32-50 są to ludzie którzy przed wojną mogli być róznej maści specjalistami, z dobrym wykształceniem lub treningiem, niezależnie czy chodzi o doktora czy wojskowego. Pamiętajcie o tym, bo niezgodności wieku z tymi wytycznymi będą powodem do zmian.Narodowość
Zostawiam wam tu wolną rękę. Zaakceptuję każdą narodowość jaka w 2020 mogłaby posiadać paszport i dostać się do Europy Wschodniej przed, w trakcie, lub po wojnie. Najlepiej jednak nie kombinować i czerpać narodowości z Europy, a jeszcze lepiej konkretnie z krajów na terenie których odbywa się rozgrywka. Nieścisłości narodowości z wiekiem i miejscem rozgrywki może być podstawą do zmian.Historia
Kluczem do dobrej historii, w mojej opinii, nie jest jej długość, ale to, jak dobrze tłumaczy resztę charakterystyk postaci. Widziałem ludzi którzy mając karty z historią na 10tys znaków nadal miały gorsze postacie niż ludzie którzy zatrzymali się na 4-5 tysiącach. Oczywiście, nie będę dyskryminował ludzi na podstawie tego jak długie jest ich KP, ale starajcie się zawrzeć najważniejsze rzeczy zanim zaczniecie opisywać owsiankę jaką jedli 12 maja 2016 roku.Charakter
Jeśli nie jesteście pewni jaką postacią chcecie grać NIE PISZCIE charakteru. Wpisanie tu choćby słowa blokuje wam swobodną zabawę z opcjami w trakcie gry. Oczywiście, dobrze napisany charakter jest bardzo mile widziany, a osoby które religijnie go przestrzegają są widziane jeszcze milej, bo wiem czego się spodziewać, ale ci z was co lubią zmieniać swoją postawę zależnie od dnia - Zostawcie to w spokoju.Przynależność
Oczywiście wpływa to na waszą rozgrywkę w bardzo znacznym stopniu. Członkowie PNF będą zmuszani do egzekucji mutantów, członkowie UMB nie mogą liczyć na wejście do Imperium Niemieckiego i handel, a Bandyci muszą spodziewać się tego, że każdy chce ich zabić. Dlatego zazwyczaj radziłbym nie związywać się Przynależnością, chyba że jesteście pewni kim chcecie grać. Zawsze można ją zmienić w trakcie gry.Mutacje
Mutacje mogą zepsuć lub uratować kartę. Są to dzikie karty, które powinny być zbalansowane, albo nawet przechylone przeciwko wam. Dodatkowo, ich istnienie lub ich brak wpływa też na wasze stosunki z niektórymi frakcjami, a stworzenie dobrze opisanej mutacji może być ostatnim kawałkiem układanki dla dobrej karty. Jednak, jeśli rzuca wami niepewność, znowu lepiej sobie darować jakiekolwiek mutacje niż wpisywać tutaj coś na siłę.Zalety
Zalety są, w mojej opinii, ważniejsze od wad. Dlaczego? Bo Zalety nie mogą przeważać Wad. Znaczy, mogą, ale taka karta nie zostanie zaakceptowana. Ale też warto zwrócić uwagę na to że jedna bardzo duża zaleta (Np. wybitna walka wręcz) może potrzebować dwóch albo trzech Wad lub negatywnych Mutacji. Radzę wpisywać tu wszystko na co możecie wpaść, żebym mógł celnie rozważać wasze zdolności w trakcie gry.Wady
Powinno być ich tyle samo, lub więcej, co Zalet i pozytywnych Mutacji. Ale podobnie jak Zalety, jedna poważna Wada może równoważyć dwie, lub nawet trzy zwykłe Zalety. Wszystko zależy od tego, jak poważnie wpłynie na waszą rozgrywkę.Wygląd
Możliwie najcięższy element karty postaci. Nie wymagam od was wiele, jedynie proszę o brak zdjęć osób prywatnych i wstawianie rozsądnych artów. Zaakceptuję nawet wytwory od AI lub anime, tylko muszą pasować do karty postaci i reszty PBFa.Jeśli zastosowaliście się do każdego z tych punktów, możecie wrzucić Kartę do sprawdzenia, i zabrać się za poradnik tworzenia Ekwipunku.
-
Poradnik tworzenia ekwipunku
Jest to poradnik dużo ważniejszy od poprzedniego, i radziłbym każdemu zapoznać się z nim dogłębnie. O ile spodziewam się dobrych KP, to z ekwipunkami jest dużo trudniejsza sprawa.
Ubrania
Zacznijmy od tego czego nie musisz wymieniać: Bielizna. Dlaczego? Nie chcę czytać i pilnować ilości skarpet i majtek jaką wasza postać posiada. Na tym kończy się lista rzeczy których nie trzeba wymieniać. Co powinniście tutaj zawierać? Poza rzeczami oczywistymi, jak ubiór, czapki, plecaki, zawierajcie też tutaj kamizelki taktyczne, hełmy balistyczne, zegarki, pasy bojowe, maski gazowe i inne oporządzenia które wasza postać na sobie nosi.
Co do najlepszej ilości ubioru - Radziłbym wziąć jeden/dwa zapasowe ubiory poza głównym, jakiś płaszcz i plecak/torbę. Oczywiście jest to tylko rada, i nie musicie się tego trzymać. Postaci które startują z mundurami i oporządzeniem wojskowym powinny też mieć zapasowy ubiór. Posiadanie nakrycia głowy, czy to w postaci czapki czy hełmu, też jest zalecane. Buty są personalną preferencją, ale odradzam brania do ekwipunku klapek, szpilek, i innych butów w których raczej nie chodzi się w terenie.Jedzenie
Jest to dobro ograniczone w całym PBFie, więc oczywiście ilość na start jest ograniczona. Nie przejdzie raczej jedzenie którego nie da się dobrze konserwować, co oznacza brak chlebów, surowych mięs, jednak zrobię wyjątki na warzywa i owoce z racji na handel z osadami. Dobra ilość to ok. półtora do dwóch kilo suchego jedzenia, obok dwóch litrów wody i dodatkowych pustych pojemników na wodę na start. Radzę też zacząć grę z przenośną kuchenką gazową i małym garnkiem, ale nie jest to wymóg. Zamiast tego można zawsze rozpalić ognisko.Broń, Amunicja
Jednocześnie najważniejsza i najmniej ważna rubryczka. Amunicja nie jest tu dobrem o które będziecie się zabijać. Jest ona na tyle powszechna, że funkcjonuje jako forma płatności między innymi w UMB, PNF i wielu niezależnych osadach. Nawet Imperium Niemieckie zezwala wymianę amunicji na Marki Niemieckie. Dlatego jedyną wytyczną jest posiadanie 90 do 150 luźnych sztuk amunicji 5.56 lub 5.45 na start, nawet jeśli nie zaczynacie z bronią palną. Co do broni palnej, zostawiam wam w miarę wolną rękę. Sam radziłbym na start wziąć jedną broń krótką i nóż bojowy waszego wyboru (Można zacząć z bronią długą, jednak utrudnia wam to grę w PBFie na start), ewentualnie zacząć z bronią jak kusza do której amunicję możecie strugać na bieżąco. Pamiętajcie tylko o posiadaniu magazynków do broni palnej, 5 to dobra ilość.Medykamenty
Tutaj może faktycznie zacząć się problem dla wielu. Moją radą jest zacząć z paroma metrami bandażu, spirytusem do przemywania ran, paskiem lub opaską uciskową, oraz watą. Jeśli wasza postać ma tło wojskowe, dołożyłbym do tego adrenalinę i stazę, a dla palaczy w tej rubryczce wpisujcie papierosy.Pojazdy
Jedyna rubryczka której nie trzeba wypełniać na start. Jeśli zamierzacie dodawać sobie pojazd, radziłbym załadować ze sobą paliwa na 100-200 kilometrów. Okazji na tankowanie nie będzie za wiele, więc musicie bardzo dobrze planować sobie drogę. Na start nie zezwalam pojazdów wojskowych ani ciężko modyfikowanych pojazdów cywilnych. Tutaj wpisujecie też narzędzia, części i inne rzeczy związane z pojazdami.Inne
Tutaj kategoria na rzeczy które nie mieszczą się w innych rubryczkach i nie zasługują na swoją własną. Wpisujecie tu rzeczy jak przed i powojenne dokumenty (Powojenne dokumenty są wydawane przez większe frakcje. Są one obitymi w skórę książeczkami z danymi identyfikującymi), urządzenia elektroniczne, pieniądze przed i powojenne, zapałki i zapalniczki, latarki, karty do grania, zdjęcia, łuski po nabojach, etc. Na start wpiszcie na pewno jakiś sposób identyfikacji i zapałki lub zapalniczkę.